Voit lähettää palautetta sähköpostitse osoitteeseen astiapalaute@arkisto.fi

Ennen palautteen lähettämistä voit katsoa löytyykö alla olevista kysymyksistä ja vastauksista apua.

Yritän lähettää tietopyyntötilausta, mutta saan ilmoituksen "Tilausta ei voitu tallentaa! Ole hyvä ja yritä hetken kuluttua uudestaan."

Yritän hakea aineistoa, mutta saan ilmoituksen "Astia järjestelmää päivitetään."

Haluaisin korjata tietopyyntötilauksessa antamiani tietoja.

Haluaisin antaa lisätietoja tekemääni tietopyyntötilaukseen.

Haluaisin peruuttaa tekemäni tietopyyntötilauksen.

Milloin saan tilaamani kopion esimerkiksi kantakortista?

Tekemäni tietopyyntötilaus on ratkaistu. Mistä voin ladata asiakirjat?

Miten voin tutkia käyttörajoitettuja Digitaaliarkiston asiakirjoja tai hakea käyttöoikeutta niihin?

Haluaisin hakea käyttöoikeutta, mutta en löydä Hae käyttöoikeutta -painiketta.

Miksi en löydä hausta etsimäni henkilöarkiston tietoja?

En löydä tarvitsemaani tietoa haun avulla.

Haluaisin peruuttaa Astia-verkkopalvelussa tekemäni tutkijasalitilauksen tai kaukolainatilaukseni.

Haluaisin muuttaa minulla olevan tutkijasalilainan tai kaukolainan laina-aikaa, mutta en löydä kohtaa, josta voisin sen tehdä.

Miksi en voi tilata kerrallaan enemmän kuin kuusi yksikköä?

Tarkoitukseni on matkustaa asiakirjan sijaintiarkistoon, mutta Astia-palvelu tarjoaa minulle mahdollisuutta vain kaukolainatilauksen tekemiseen.





Yritän lähettää tietopyyntötilausta, mutta saan ilmoituksen "Tilausta ei voitu tallentaa! Ole hyvä ja yritä hetken kuluttua uudestaan."

Kansallisarkiston järjestelmissä on virhetilanne, joka estää tietopyyntötilausten tallentumisen Kansallisarkiston asiankäsittelyjärjestelmään. Jos virheilmoitus tulee illalla tai viikonlopun aikana, niin sitä päästään korjaamaan vasta seuraavana arkipäivänä. Laajemmista katkoksista tiedotetaan kotisivulla.


Yritän hakea aineistoa, mutta saan ilmoituksen "Astia järjestelmää päivitetään."

Astia-järjestelmää päivitetään tai siinä on teknisiä ongelmia, minkä vuoksi tiedon hakeminen ei ole mahdollista juuri nyt. Ole hyvä ja yritä muutaman tunnin kuluttua uudestaan. Mikäli kyseessä on virheilmoitus ja se tulee illalla tai viikonlopun aikana, niin sitä päästään korjaamaan vasta seuraavana arkipäivänä. Laajemmista katkoksista tiedotetaan kotisivulla.


Haluaisin korjata tietopyyntötilauksessa antamiani tietoja.

Haluaisin antaa lisätietoja tekemääni tietopyyntötilaukseen.

Haluaisin peruuttaa tekemäni tietopyyntötilauksen.

Et voi itse lisätä tietoja tekemääsi tietopyyntöön. Voit antaa lisätietoja, korjata virheellisiä tietoja tai peruuttaa tekemäsi tietopyyntötilauksen ottamalla yhteyttä Kansallisarkiston kirjaamoon. Kirjaamon yhteystiedot löytyvät Kansallisarkiston kotisivulta.


Milloin saan tilaamani kopion esimerkiksi kantakortista?

Tilausten toimitusaika vaihtelee kahdesta viikosta kahteen kuukauteen. Toimitusaikaan vaikuttaa tietojen käyttötarkoitus ja miten tarkat lähtötiedot ovat. Virallista tarkoitusta varten tilattavat jäljennökset ja todistukset toimitetaan 2-3 viikon kuluessa. Tavallisten kopioiden toimitusaika vaihtelee kahdesta viikosta kahteen kuukauteen. Ajoittain esimerkiksi kantakortteihin kohdistuu paljon tilauksia, jolloin tilauksen toimitusaika voi venyä. Päivitetty kantakorttien toimitusaikatilanne näkyy kotisivulla.

Voit seurata tilauksesi tilaa Astia-verkkopalvelussa Omat tilaukset kohdassa. Tilauksen tila muuttuu käsitellyksi sen jälkeen kun tilaus on saatu käsiteltyä ja kopiot on postitettu.


Tekemäni tietopyyntötilaus on ratkaistu. Mistä voin ladata asiakirjat?

Tilaamasi asiakirjakopiot toimitetaan sinulle joko paperikopioina postin välityksellä tai tiedostomuodossa sähköpostin liitteenä.


Miten voin tutkia käyttörajoitettuja Digitaaliarkiston asiakirjoja tai hakea käyttöoikeutta niihin?

Osa Digitaaliarkiston aineistoista on näyttörajoitettuja tai käyttörajoitettuja. Käyttörajoitettuihin Digitaaliarkiston aineistoihin haetaan henkilökohtainen käyttöoikeus paperilomakkeella paikan päällä Kansallisarkiston toimipaikan asiakaspalvelussa. Käyttörajoitettuja aineistoja on mahdollista tutkia vain Kansallisarkiston toimipaikkojen asiakaspäätteillä.

Näyttörajoitetut aineistot sisältävät tietoja, joita ei voida näyttää avoimessa verkossa. Ne ovat käytettävissä ilman erillistä käyttöoikeuden hakemista Kansallisarkiston toimipaikkojen asiakaspäätteillä.


Haluaisin hakea käyttöoikeutta, mutta en löydä Hae käyttöoikeutta -painiketta.

Astia-verkkopalvelussa ei ole erillistä lomaketta, jolla voit hakea käyttöoikeutta itse määrittelemääsi aineistoon. Sinun tulee olla tunnistautunut palveluun ja hakea haluamasi käyttörajoitettu aineisto Astian haun avulla. Käyttörajoitetusta arkistoyksiköstä löydät Hae käyttöoikeutta -painikkeen, josta pääset täyttämään käyttöoikeushakemuksen.


Miksi en löydä hausta etsimäni henkilöarkiston tietoja?

Tietosuojalainsäädäntö rajoittaa henkilötietojen näyttämistä julkisessa verkossa. Tästä syystä haun kohdistaminen myös 100 vuotta nuorempia asiakirjoja sisältävät henkilö- ja sukuarkistojen aineistoihin edellyttää tunnistautumista Astia-verkkopalveluun.


En löydä tarvitsemaani tietoa haun avulla.

Löydät yleistä tietoa Kansallisarkistossa säilytettävistä aineistoista kotisivulta. Arkistojen Portti palvelusta löydät neuvoja ja vinkkejä digitoidun ja paperimuotoisen aineiston käytöstä.

Astia-verkkopalvelun Aineiston haku ja tilaaminen -kohdasta voit etsiä Kansallisarkistossa säilytettäviä aineistoja ja tilata niitä tutkittavaksi tutkijasaliin. Tiedon haussa kannattaa käyttää sanan katkaisua. Tähti-merkki (*) toimii katkaisumerkkinä.

Tietosuojasyistä 100 vuotta nuorempia asiakirjoja sisältävät henkilö- ja sukuarkistot ovat haun piirissä vain silloin, kun olet tunnistautunut Astia-verkkopalveluun.

Jos haluat tilata kopion tai oikeaksi todistetun jäljennöksen yksittäisestä asiakirjasta, esimerkiksi kantakortista, perukirjasta tai ajoneuvotiedoista, niin valitse Astia-verkkopalvelussa Asiakirja- ja tietopyynnöt -kohta ja avaa tarvitsemasi aineiston tilauslomake. Muu tietopyyntö -lomakkeella voit tilata kopioita tai jäljennöksiä muista asiakirjoista.

Aineistojen tutkijasalitilaus, kaukolainatilaus, käyttöluvan hakeminen tai asiakirja- ja tietopyyntötilauksen tekeminen vaativat tunnistautumista palvelun käyttäjäksi.


Haluaisin peruuttaa Astia-verkkopalvelussa tekemäni tutkijasalitilauksen tai kaukolainatilaukseni?

Tilausta ei voi perua verkkopalvelun kautta. Voit ottaa yhteyttä suoraan puhelimitse siihen toimipaikkaan, jonka aineistoa olet tilannut. Yhteystiedot löytyvät Kansallisarkiston kotisivulta.


Haluaisin muuttaa minulla olevan tutkijasalilainan tai kaukolainan laina-aikaa, mutta en löydä kohtaa, josta voisin sen tehdä

Asiakas ei voi itse pidentää tilauksen laina-aikaa. Voit ottaa yhteyttä suoraan siihen toimipaikkaan, jossa asiakirjat ovat lainassa. Samoin kannattaa toimia myös silloin, jos sinulla olevan kaukolainan saa palauttaa. Yhteystiedot löytyvät Kansallisarkiston kotisivulta


Miksi en voi tilata kerrallaan enemmän kuin kuusi yksikköä?

Tilauskoriin mahtuu kuusi arkistoyksikköä. Tilauskorien määrää ei ole rajoitettu, joten voit tilata kaukolainaan tai tutkijasalikäyntiäsi varten useamman tilauskorillisen aineistoa. Aineiston säilyttävä toimipaikka määrittää sen, kuinka paljon aineistoa voidaan kerrallaan toimittaa käyttöösi tutkijasaliin tai kaukolainaan. Siihen vaikuttaa mm. tilattujen asiakirjojen määrä ja fyysinen koko.


Tarkoitukseni on matkustaa asiakirjan sijaintiarkistoon, mutta Astia-verkkopalvelu tarjoaa minulle mahdollisuutta vain kaukolainatilauksen tekemiseen.

Asiakirjojen oletustoimituspaikka on kotiarkisto, jonka olet määritellyt tunnistautumisen yhteydessä käyttäessäsi palvelua ensimmäistä kertaa. Voit halutessasi vaihtaa alasvetovalikosta tilaamasi aineiston toimituspaikaksi minkä tahansa Kansallisarkiston toimipaikan, esimerkiksi sen yksikön, jossa kyseistä aineistoa säilytetään.